lørdag den 8. januar 2011

:: Lækre glutenfrie kokosmuffins ::



Jeg forsøger at undgå mad der indeholder gluten, min far er blevet ret volsom allergisk overfor gluten på hans gamle dage og jeg vil gerne undgå samme reaktion, så jeg har besluttet mig for at undgå gluten - uden at være fanatisk.

Jeg elsker kager og kager indeholder som oftest mel, hvis altså ikke vi taler raw-food kager.

Heldigvis er der mennesker der beskæftiger sig med den slags eksempelvis Helle Kofoed, som har udgivet flere kogebøger om glutenfri kost.

Jeg har i dag bagt nogle lækre kokos muffins og de falder i god smag - også ved mine børn, som ikke altis synes at mors øko-kager er lige velsamgende, lidt for mange nødder og alt for lidt sukkerstads.

Opskriften kommer her.
100 g 72% chokolade
70 g hasselnødder (jeg brugte i dag mandler, for de lå i skabet)
3 modne bananer
2 æg
2 tsk vanilje (erstattede jeg med kanel)
2 spsk agavesirup
4 dl kokosmel
4 spsk rismel (Jeg brugte glutenfri mel købt på Torvet/Ingerslev Boulevard, 8000 Århus fra Falslevgård mølle)
½ dl olivelolie
Papirforme til bagning
Nødder og bananer blendes. (I opskriften står at chokoladen også skal blendes, men jeg synes godt om chokoladestykker). Æggene piskes med vanilje (her kanel) og sirup. De to dele blandes, hvorefter kokosmel, rismel og olivelolie forsigtigt vendes i. Dejen fyldes i formene med en ske og bages ved 200 grader i ca.15 min.
Find inspiraion og flere gode opskrifter fra Helle Kofoed her www.hellekofoed.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar