mandag den 7. februar 2011

:: Hvorfor staniol ikke findes i min køkkenskuffe ::

Forleden spurgte min datter, om jeg ikke ville pakke hendes madpakke ind i sølvpapir. Jeg svarede hende, at vi ikke har sølvpapir og at jeg ikke vil købe det, fordi det ikke er godt for naturen. Jeg gav en amputeret forklaring på hvorfor, men 10-øren faldt ikke, det kunne jeg se.

Men så er det jo godt, at man har andre til at give pædagogiske forklaringer, selvom den hedder pålægschokolade. Dagen efter, så jeg at der var en rigtig god beskrivelse i låget på, hvorfor økologi er godt.

Her kommer... Ude i naturen findes der ikke noget affald: Når planter dør, bliver de omdannet til gødning, som giver liv og næring til nye planter. Alt indgår i naturens kredsløb og bliver på den måde brugt igen og igen.

Og min kommentar efter oplæsning var; at naturen ikke kan spise / omdanne staniol ligesom et æble, som forsvinder helt og derfor køber vi det ikke.
Og det gav mening for hende. Simpelt.

Staniol er en større belastning for miljøet end madpapir. Staniol laves af aluminium, som er meget energikrævende af udvinde.
Jeg har flere gange fundet svanemærket madpapir i Netto.

Læs mere på :: www.forbrugerkemi.dk ::

Ingen kommentarer:

Send en kommentar